Tarjoamme sinulle elämätavan, emme oikotietä

Löydä oma valmentajasi täältä
Tee painonhallinta-apuriVERKKOKAUPPA

Painonhallinta ja hyvinvointi kateissa?

t

Kaikkea on kokeiltu

Eri menetelmät, ruokavaliot, pikadieetit, pussikeitot, jatkuva näläntunne, rääkkiliikunta, nettivalmennukset? Olet kokenut jo nämä tai et edes halua kokeilla!

Jaksaminen ja hyvinvointi

Pinnasi on kireällä, etkä oikein jaksaisi harrastaa liikuntaakaan, heräät väsyneenä ja etkä oikein tiedä miten pitäisi syödä. Eikä ystäviäkään jaksaisi oikein tavata.

Terveysvaikutus

Verenpaineesi- ja verensokerisi ovat koholla? Rasva-arvosi ovat pielessä? Kärsit metabolisesta oireyhtymästä ja 2-tyypin diabetes kolkuttelee ovellesi?

Terveellisessä painonhallinnassa saadaan tutkitusti pysyviä tuloksia, kun seuraavat osa-alueet ovat elämässäsi paremmin hallinnassa:

Ravinto, uni, palautuminen ja stressinhallinta, liikunta sekä yleinen terveydentila.

Meillä on näiden alojen ammattilaiset auttamassa sinua matkallasi kohti pysyvää painonhallintaa, hyvinvointia ja terveyttä. Kädestä pitäen.

Kartoita itse oma tilanteesi helpoilla painonhallinnan mittareilla ja vastaa ravintoa, unta, palautumista, stressinhallintaa, liikuntaa ja terveyttä koskeviin kysymyksiin, selvittääksesi millä osa-alueilla tarvitsisit eniten tukea.

Saat meidän suosituksemme siitä, kenen ammattilaisen valmennusta tarvitset matkallasi kohti tavoitettasi

Voit kuitenkin valita myös vapaasti ja täydentää ostoskoriasi oman elämäntilanteesi mukaan. Muista, että kyseessä on uuden elämäntavan omaksuminen pysyvästi ja tämä tapahtuu vähitellen yksilöllisesti.

Aloita painonhallinnan mittareista

Teesejä, perusasioita ja itsetutkistelua

DO NOT EDIT THIS!
Ravinto

 

”Painonhallintaan vaikuttaa eniten se mitä suuhunsa laittaa.”

Takaisin perusasioihin:
Lisää: Kasviksia ja palkokasveja, marjoja ja hedelmiä, kalaa, pähkinöitä ja siemeniä, siipikarjaa, pehmeää rasvaa.
Korvaa: Vaalea vilja täysjyvällä.
Vähennä: Punaista lihaa, lisättyä sokeria ruuissa ja juomissa, suolaa sekä kovaa rasvaa ja alkoholipitoisia juomia.

Tuttua? Toki, mutta haasteellista!
”Vähennä energiansaantia.”
”Herkutella saa ja pitää.”
”Ruoka ja juoma olkoon lääkkeemme ja nautintomme.”

Takaisin perusasioihin:
Karsi vähitellen pois turhimmat liikakaloreitten lähteet, vaihda niitä terveellisimpiin vaihtoehtoihin ja herkuttele, vaikka kerran viikossa. Valitse herkuissakin pienempiä annoskokoja. Vältä jatkuvaa napostelua.

”Tunteet vievät jääkaapille!”

Takaisin perusasioihin:
Syömisen suurin syy ei ole nälkä, vaan monesti oma yksilöllinen tapamme käsitellä tunteitamme.

”Retkahdus, so what?”

Takaisin perusasioihin:
Onko täydellisyyttä olemassa missään muodossa? Notkahduksia ja retkahduksia tulee ja menee. Nämä ovat tilapäisiä takapakkeja. Pidä kuitenkin huolta, että kokonaisuus säilyy terveellisenä. Palauta mieleesi tällöin se, miksi olet päätynyt painonhallintaan ja elämäntapamuutokseen.

Liikunta

 

”Liikunta kuluttaa energiaa ja sillä on useita positiivisia terveysvaikutuksia.”

Takaisin perusasioihin:
Lähde liikkeelle arkiliikunnan kasvattamisesta esimerkiksi kävelemällä portaat. Pienikin liikuntamäärä on hyödyksi, kun teet sitä riittävän usein. On tärkeää, että löydät myös miellyttävän ja säännöllisen tavan harrastaa liikuntaa. Pitääkö liikunnan sitten olla rasittavaa? Jos haluat, muttei välttämättä.

Itsellesi mieleinen liikuntaharrastus on erinomainen tapa hallinta stressiäsi, parantaa unenlaatuasi, toimintakykyäsi, saada positiivista virtaa ja terveysvaikutuksia elämääsi.

Uni, palautuminen ja stressinhallinta

 

”Unen laatu ja -määrä vaikuttavat painonhallintaan ja päinvastoin. Myös terveysriskit lisääntyvät.”
”Paras tapa palautua on nukkua riittävästi laadukasta unta.”

Takaisin perusasioihin:
Lyhentynyt yöuni on yhteydessä lisääntyneeseen painoon ja ruokahaluun sekä huonoon syömiseen. Erityisesti alkuyön tuntien syvän unen puute vaikuttaa painonhallintaan heikentävästi. Riittävän laadukas ja pitkä uni tukee terveyttäsi monin tavoin.

Stressinhallinta
”Stressiä tarvitaan.”
”Stressi ystävä vai vihollinen?”
”Paino ei laske, stressikö syynä?”
”Asenne ratkaisee!”

Stressissä ihmiseen kohdistuu liikaa vaatimuksia tai haasteita niin, että ihminen toimii voimavarojensa äärirajoilla. Tilapäinen stressi on hyväksi. Se saa meidät aloittamaan asioita ja saattamaan niitä loppuun. Tästä ei kannata huolestua. Se kuuluu elämään. Pitkäaikainen stressi saa meidän voimaan huonosti ja vähitellen sairastuttaa meidät. Sillä on yhteytensä myös painonhallintaan.

Pitkään jatkunut kehon ylikuormitustila (stressi) saa elimistömme reagoimaan, jossa tahdosta riippumaton hermosto (autonominen hermosto) virittäytyy tai on jatkuvasti virittäytyneenä ” taistele tai pakene” reaktioon. Samalla adrenaliini, noradrenaliini ja kortisonipitoisuudet veressämme kohoavat. Kortisoli lisää rasvan kerääntymistä elimistöön. Myös verensokeri ja verenpaine nousevat.

Kortisolipitoisuuden nousu ruokkii näläntunnetta. Tällöin stressiä puretaan helposti herkuttelemalla. Kierre on valmis.

Mieti hetken stressiportaita, joissa on kymmenen askelmaa. Millä portaalla seisot ajoittain ja millä portaalla jatkuvasti?

Ja kyllä, Asenne ratkaisee suhteessa stressiinkin. Se mikä on meidän käsityksemme henkilökohtaisesta kuormitustilastamme ratkaisee sen, onko stressi ystävämme vai vihollisemme?

Terveys

 

”Painonhallinnalla yhteys veriarvoihin ja päinvastoin.”
”Painonhallinnalla yhteys matala-asteiseen tulehdukseen.”
”Matala-asteinen tulehdus yhteydessä lähes kaikkiin kansansairauksiin.”

Takaisin perusasioihin:
Metabolinen oireyhtymä on aineenvaihduntaan liittyvä oireyhtymä, jossa esiintyy häiriö veren rasvoissa, -sokerissa ja -paineessa. Sen keskeinen syy on keskivartalolihavuus. Metaboliseen oireyhtymään liittyy selvästi useiden oireiden, kuten sydän- ja verisuonitautien sekä tyypin 2 diabeteksen riski.

Kaverille kans:
”Yhdessä tekeminen tukee painonhallintaa.”

Takasin perusasioihin:
Ystävän tai puolison kanssa onnistuminen on helpompaa. Saatte toisiltanne tukea ja kannustusta.

Muutos

 

”Tottumus on toinen luonto.”
”Pienin askelin kohti uutta elämäntapaa.”
”Tavoittele painonhallinnasta seuraavaa porrasta älä seuraavaa kerrosta.”
”Pysyvät muutokset tavoissa ja tottumuksissa.”

Takaisin perusasioihin:
Tarkastele hetken omaa hyvinvointiasi. Mitä elämässäsi on sellaista mikä vaikuttaa hyvinvointiisi ja painonhallintaasi? Voitko vähentää tai parantaa jotain tekijöitä tässä elämäntilanteessasi?

Pysyvät muutokset elämäntavoissa ovat painonhallinnan perusta. Ota yksi tai kaksi kerrallaan hyvinvointiasi ja painonhallintaa edistävää tai haittaavaa tekijää työn alle. Keskity vain näihin tekijöihin kerrallaan. Esimerkiksi korvaan korvapuustin omenalla ja/tai kävelen portaat hissin sijaan. Tee niistä uusia tottumuksia ja siirry seuraaviin hyvinvointiasi parantaviin tekijöihin.

Onnistumisen mielikuvat:
”Uskalla unelmoida päivittäin.”

Takaisin perusasioihin:
Luo mielikuvia ja unelmia siitä, miltä näytät ja mitä kaikkea positiivista seuraa siitä, kun saavutat tavoittelemasi elämäntapamuutoksen ja saat painosi hallintaan.

Motivaatio

Mieti hetken omaa tavoitettasi ja motivaatiotasi elämäntapamuutokseen?

Kirjaa ne ylös ja laita ne näkyvälle paikalla muistuttamaan sinua niistä.

Voit pohtia motivaatiotasi esimerkiksi hyvinvoinnin, terveyden, ulkonäön, sosiaalisen hyväksynnän tai jonkin muun syyn näkökulmasta. Toimivatko esiin nostamasi tekijät itsellesi riittävän voimakkaina tekijöinä, jotta elämäntapamuutos on sinulle mahdollista?

Vai onko elämäntapamuutos sinulle vain hetken mielijohde?

Luo itsellesi myös tavoite, jota voit tarkentaa myöhemmin.

Valmentajat tukenasi

Ninna Hannu

Ninna Hannu

Terveyskokki

  • Ravitsemusasiantuntija (Myös urheiluravitsemus)
  • Elintarviketieteiden maisteri, ETM
  • Restonomi

Ninna opettaa sinut löytämään toimivan ruokavaliomallin. Hän opastaa, mitä ostat kaupasta terveysnäkökulma huomioiden sekä miten valmistat terveellistä ruokaa helposti. Ninna toimii sinun tukena muutosten onnistumisessa kädestä pitäen.

Virpi Hoffrén

Virpi Hoffrén

dipl. ravintoterapeutti

Opit löytämään juuri sinun terveyttäsi tukevan yksilöllisen ja monipuolisen ravintorikkaan ruokavalion. Kiinnitämme huomiota erityisesti ruuansulatuskanavasi hyvinvointiin ja sitä kautta immuunipuolustuksen vahvistamiseen ja koko kehosi terveydentilan kohentumiseen.

Virpi opastaa sinua löytämään juuri sinun kehollesi toimivan yksilöllisen ruokavalion huomioiden terveydentilasi haasteet ja on tukenasi avaamassa tietäsi koko elämäsi pituiselle elämäntapamuutokselle.

Päivi Niemi

Päivi Niemi

Terapeutti

  • Työnohjaaja
  • Kouluttaja
  • Personal trainer

Moni suomalainen tietää miten tulisi syödä ja liikkua, mutta ei ehkä sitä miksi ei tee niin. Psykologinen painonhallinta on niiden syiden ja seurausten tunnistamista, kohtaamista ja käsittelyä, mitä painonhallinnan hankaluuksien takana todellisuudessa on.

Psykologiseen painonhallintaan kuuluu siis kaikkea muuta kuin puntarin ja mittanauhan tuijottamista ja kaloreiden laskemista. Päivi on psykologisen painonhallinnan ammattilainen ja osaa auttaa vaativissakin tilanteissa.

Paino hallintaan – pysyvästi ammattilaisten avustuksella.

Suosittelen!

Lääkäri Esko Harju

Lääketieteen tohtori, Kliinisen ravitsemustieteen dosentti

”Tao itsesi kuntoon”

Tarjoamme sinulle elämäntavan, emme oikotietä